Druhá šelma Zjavenia vychádza zo zeme!

23. novembra 2023, istrazca, Biblia život

“Potom som videl iné divé zviera, ako vystupuje zo zeme. Malo dva rohy ako baránok, ale hovorilo ako drak. Má všetku právomoc toho prvého divého zvieraťa a vykonáva ju pred jeho očami. Núti zem a jej obyvateľov, aby uctievali prvé divé zviera, ktorého smrteľná rana sa zahojila. Robí veľké znamenia, dokonca spôsobuje, aby pred zrakom ľudí zostupoval z neba na zem oheň. A klame obyvateľov zeme znameniami, ktoré mu bolo dovolené robiť pred očami divého zvieraťa. Hovorí obyvateľom zeme, aby postavili sochu divému zvieraťu, ktoré malo ranu od meča, ale zotavilo sa. Bolo mu dovolené vdýchnuť život soche divého zvieraťa, aby mohla hovoriť a dať zabiť všetkých, ktorí ju odmietajú uctievať.”Zjavenie 13:11-15.

Aby sme pochopili túto časť vízie, medzi divým zvieraťom vychádzajúcim z mora a divou šelmou zo zeme, musíme si všimnúť kontrasty a podobnosti medzi týmto a bývalým divokým zvieraťom. Obaja sú divé zvieratá: obaja majú rohy: obaja majú inšpiráciu podobnú drakovi (Zjavenie 13:11): obaja tyranizujú ľudí; ale na druhej strane, druhá šelma je na pohľad menej obludná: čítame len o dvoch rohoch a nepočujeme nič o siedmich hláv. Trochu sa podobá na baránka; vychádza zo zeme a nie z mora; jeho moc spočíva v podvode (Zjavenie 13:13-14), ako aj v násilí; Zdá sa, že má viac nadprirodzenej sily: no celé jeho dielo je zamerané na zvelebovanie prvej šelmy (Zjavenie 13:12). 

Nevedú tieto črty k záveru, že princípy, ktoré podporuje druhá divá zver, sú rovnaké ako tie, na základe ktorých konala bývalá divá zver, ale že ich podporuje s väčšou jemnosťou, inteligenciou a kultúrnosťou? Ale napriek všetkému podvodu, ktorý používa, je jeho práca, keď je zbavená svojej nápadnej drapérie a videná v jej nahej škaredosti, podporovať česť prvého divého zvieraťa. Kvôli tejto zvodnosti a úsiliu podporovať svoje poslanie vyššími sankciami (Zjavenie 13:13) je v neskorších kapitolách (Zjavenie 16:13; Zjavenie 19:20; Zjavenie 20:10) nazývaná falošným prorokom!

Sila a vhodnosť tohto označenia sa stanú zrejmejšími, keď si všimneme, že znaky, ktoré sa predpokladajú, sa klamlivo podobajú na znaky baránka. Postupujúca inteligencia sveta, jeho nárast vedomostí a múdrosti, širšie rozšírenie kultúry a myslenia spôsobujú zmenu vo všeobecnom spôsobe života, ale duch, ktorý oživuje spoločnosť je nezmenený. Druhé divoké zviera je tá zmena, ktorá je zmenou spôsobu, ale nie ducha – zmenou mravov, ale nie srdca; je tu viac kultivovanosti, viac civilizácie, viac mysle, ale stále je to svetová veľmoc, ktorá je uctievaná; je to samoúčelné uctievanie pôžitkov, pôct, zamestnaní, vplyvov, ktoré pramenia zo zeme a končia na zemi – honba za svetskými silami. 

Niektorí vidia v tomto druhom divom zvierati pohanské kňazstvo napomáhajúce cisárskej moci, stelesnenie prvého divého zvieraťa; iní – vidia v ňom pápežskú sacerdotálnu moc, dediča pohanských obradov; iní by opäť spojili tieto dve veci a považovali by toto druhé divoké zviera za svätú prenasledovaciu moc, pohanskú a kresťanskú. Verím, že aj keď je v týchto názoroch pravda, sú príliš úzke. Je pravda, že kňazstvo – pohanské a kresťanské – často venovalo svoj vplyv podpore veľkej svetovej veľmoci; Je pravda, že ľudia povolaní byť kresťanskými učiteľmi zabudli na svoju funkciu a použili svoje vedomosti a moc na posilnenie sily šelmy a na to, aby ľudia uctievali svet, ako keby pre ľudí nebolo nič vyššie, čo by mohol tento svet uctievať. 

V neskorších dňoch použili svoje sily na zvelebovanie Cirkvi, a nie na reformu sveta a regeneráciu ľudí! A pokiaľ to robili, správali sa ako druhé divé zviera; ale úsek videnia zahŕňa viac ako tieto. Všetci, ktorí používajú svoje vedomosti, svoju kultúru, svoju múdrosť, aby naučili ľudí, že neexistuje nič hodné uctievania, okrem toho, čo môžu vidieť, dotýkať sa a ochutnať, sú súčasťou druhého divého zvieraťa; a či už sú to apoštoli vedy, alebo apoštoli kultúry, alebo apoštoli logickej nemravnosti, alebo apoštoli toho, čo sa nazýva materializmus, ak ich učenie vedie ľudí k tomu, aby obmedzili svoje uctievanie na viditeľné a hmatateľné, nútia ľudí uctievať šelmu, ktorá je protivníkom skutočných sluhov Baránkových (Ježišových).